I αmsterdam

 

Amsterdam een echte wereldstad?

 

Duitsland en Amsterdam

 

 

 

In dit project ga je op zoek naar Duitse invloeden op de Nederlandse samenleving. Wat merk je concreet van een land als Duitsland in Nederland en in een stad als Amsterdam?

 

 

Van dit onderzoek breng je met je groep verslag uit. In overleg met je docent kun je, als je klaar bent met de inleiding, over Duitsers (8 vragen; hierbij hoort een vragenformulier voor de antwoorden), één van de keuzeopdrachten gaan maken.

 

 

 

Inleiding

 

De taal, het Goethe-instituut en opvattingen over Duitsers.

 

 Het Nederlands en het Duits lijken behoorlijk op elkaar. Je kunt met je eigen taal een heel eind komen in het Duits. Sommige dialecten zijn voor ons zelfs zonder dat je Duits hebt geleerd, vrijwel direct en helemaal te verstaan: (0)

 

 

 

 

De talen Duits en Nederlands mogen op het eerste gezicht dan wel op elkaar lijken, maar soms kun je je ook behoorlijk vergissen. “Der Zug donnerte vorüber” betekent niet “de zeug donderde voorover” of „mit ihm komme ich schon klar“ wil gewoon zeggen “met hem kan ik het goed vinden.” 

 

ü      Niet alleen het Duits en het Nederlands, maar ook het Engels en het Nederlands lijken  heel erg op elkaar. Kijk even kort op deze site rond:  (1)

o       maak eens een lijstje van acht woorden uit deze talen, die erg op elkaar lijken

o       welke verklaring wordt er gegeven voor deze overeenkomsten?

 

ü      Is Duits een gekke taal? Kijk maar eens op deze supergeile site.

      Noteer 10 grappige woorden of uitdrukkingen. (2)

 

ü      Maar waarom zou je eigenlijk Duits moeten leren? Lees daarover hier meer. (3a)

 

ü      Bezoek de site van het Goethe-instituut. (3b)

  1. Hier vind je ook redenen om Duits te leren. Wat vind jij de vijf beste redenen? (Deutsch lernen)
  2. Zoek in elk werelddeel een Goethe-instituut op, waar je Duits kunt studeren. Noteer de namen van de steden.
  3. Zoek op deze site via Niederlande en Amsterdam het Goethe-institut in Amsterdam op? Wat is het adres en wat hebben ze jou te bieden?

 

Over Duitsers

 

Waar denk jij aan bij Duitsers? Maak met je buurman/vrouw een lijstje. (4)

Stereotypen over Duitsers, bestaan ze nog?

 

Lees over dit onderwerp een artikel uit Focus en maak ook hier een lijstje van eigenschappen, die men Duitsers toeschrijft. Klopt dit met jullie lijst? Doe ook de test op deze pagina. (5)

 

[Woordenboek vind je hier!]

 

Misschien had je dat niet verwacht, maar Nederlanders zijn dol op Duitsland. Ben je het met hen eens? Met welke redenen ben je het eens en met welke oneens? (6)

 

Heb je toch nog problemen met onze buren dan vind je hier wat tips

Welke tip vind je onzin? (7)

 

 

 

Afhankelijk van bij welke groep je bent ingedeeld, kies je één van de volgende keuzeopdrachten:

  • keuzeopdracht 1:

    Hoe internationaal is Amsterdam? Ga verder op zoek naar: Duitsland in Amsterdam. Schrijf een artikel en maak samen een pagina voor een krant over dit onderwerp.

     

  • keuzeopdracht 2:

Wat weet je van Duitsland? Ga op onderzoek uit in Duitsland en vertel je klas iets over een Bundesland naar keuze. Doe de "inburgeringstest" en vertel aan de hand van een (kleine) power-point-presenatie iets interessants over een deel van Duitsland. (Presentatie over een Bundesland.)

 

  • keuzeopdracht 3:

Nederland en Duitsland in de geschiedenis.

 

Sinds de Tweede Wereldoorlog is Duitsland één van de meest democratische en multiculturele samenlevingen van Europa. Duitsland heeft zelfs een vrouw als premier! Vredelievender kan het bijna niet! Het land is niet voor niets ook het meest favoriete vakantieland van Nederlanders. Maar in het verleden was dit wel anders.

 

In dit project ga je na hoe het zover heeft kunnen komen, dat zelfs jonge jongens van jullie leeftijd in een oorlog mee moesten doen. Je kunt toch altijd nee zegen, denk je nu. Maar zo makkelijk was dat niet. Over deze vragen gaat dit project.

 

Afhankelijk van de groep waar je in zit ga je als volgt te werk (in overleg met je docent):

 

1

Je krijgt van je docent een tekst over "nee-zeggen" (Morton Rhue, Die Welle/the wave) en je bekijkt vervolgens een verfilming van het gelezen verhaal. Daarna gaan we de stad in. Want hoe flink waren de Nederlanders eigenlijk in de Tweede Wereldoorlog? In het Verzetsmuseum in Amsterdam kunnen ze je er alles over vertellen.

 

Voor de rondleiding bezoek je de website van het museum. Kies een gedeelte van het museum, waar je je voor de presentatie het meest op gaat richten (uit de vaste expositie). Maak daarover vragen voor de rondleider. Over de rondleiding houden jullie een presentatie in de klas (power-point; elke groepje maakt tenminste drie dia's over het gekozen gedeelte). (Presentatie n.a.v. museumbezoek.)

 

2

Van je docent krijg je aan de hand van een film een verhaal over verzet in de Tweede Wereldoorlog te horen. Er waren ook Duitsers, die zich tegen Hitler hebben verzet. Aan de hand van een vragenblad bestudeer je met je groepje informatie over jongeren, die zich niet konden verzetten. Ze werden misbruikt voor de oorlog. Maak met je groepje (in overleg met je docent) een taakverdeling. Doe de test aan het eind van de website. Bedenk vervolgens wat je hierover aan je klas (tegen de achtergrond van de fragmenten van de film, die je gezien hebt) zou willen vertellen. Kies daarvoor met je groepje een geschikte vorm. (Presentatie n.a.v. film en onderzoek via website.)